Het grote probleem met virtuoze muzikanten is vaak dat ze hun virtuositeit zo graag etaleren. Of dit de reden is dat Maggie Björklund haar debuutalbum vult met vijf instrumentale nummers waarin ze laat horen hoe goed ze haar weg weet op de pedal steel? Geen idee, maar feit is dat ze hierdoor een potentieel 5-sterrenalbum degradeert tot een plaat waar ik – zouden we op File Under sterren uitdelen – maximaal drie sterren voor weg zou geven. Want dat ze wat kan, bewijst ze vooral op de zes tracks waarop gezongen wordt. Ze krijgt de hulp van een fikse groep mensen waar deze Deense in de Verenigde Staten eerder mee gewerkt heeft. Dat varieert van de relatief onbekende zangeres Rachel Flotard (op “Summer Romance” en “The Anchor Song”) tot Jon Auer van The Posies (“Vildspor” en “Playground Stars”) en Mark Lanegan. De laatste zorgt ervoor dat “Intertwined” en titelnummer “Coming Home” klinken alsof ze evengoed op een van zijn duettenalbums met Isobel Campbell hadden kunnen staan. En dat is wat mij betreft een groot compliment. Naast een rits onbekendere muzikanten uit de Seattle-scene horen we twee namen die van grote invloed op Coming Home waren: John Convertino en Joey Burns zorgen ervoor dat Maggie Björklunds debuut doortrokken is van een stijlvolle mariachi-sfeer.
mij=Bloodshot Records / Munich
4 reacties