Meteen vanaf de eerste tonen van openingsnummer “Waitin’ On The Sky” hoor ik het: hier is producer T-Bone Burnett aan het werk geweest. Zijn productionele warme deken ligt over alle nummers op dit veertiende album van Steve Earle wat er voor zorgt dat alles prachtig en volmaakt klinkt. Even denk ik dat ik Raising Sand van Alison Krauss & Robert Plant, wat ook door Burnett geproduceerd is, op heb staan, het lijkt er muzikaal soms heel erg op. Burnetts productie haalt de scherpe randjes van Steve Earle af en dat is erg wennen. Nummers als “Waitin’ On The Sky”, “God Is God” en “The Gulf Of Mexico” kabbelen rustig voort. In het bluesachtige “Meet Me In The Alleyway” en de alt.country van “Little Emperor” doet hij zijn bijnaam hardcore troubadour gelukkig nog eer aan. Ook het akoestische “This City”, het themanummer van de serie Treme waarin hij zelf ook speelt, is prachtig. Maar in duet Heaven or Hell met echtgenote Allison Moorer is het leeftijdsverschil tussen de echtelieden opeens hoorbaar en houdt mevrouw Earle het nummer overeind. Ter vergelijking heb ik mijn favoriete Earle cd’s El Corazon en I Feel Alright nog eens gedraaid en daarop hoor ik de zeggingskracht, scherpte, rauwheid en vooral de heldere productie die bij Earle hoort en die op deze plaat voor een groot deel weggepoetst zijn. Wat jammer is want de songs en teksten zijn op zich prima in orde maar verliezen hun waarde voor een deel door de perfectie van T-Bone Burnett. Het thema van I'll Never Get Out Of This World Alive is sterfelijkheid. Ik hoop niet dat deze met ingang van deze cd is ingezet en dat Earle zijn volgende album weer met Ray Kennedy als producersduo Twangtrust produceert en we kunnen horen dat de hardcore troubadour in Steve Earle nog altijd springlevend is.
mij=New West / Sonic
Knap hoor… verhaaltje overschrijven van KindaMuzik,
volgorde en formulering hier en daar wat wijzigen
en je eigen naam eronder! En niet voor het eerst…
volgende keer zelf iets verzinnen? Of gewoon maar niets!
Pardon??
Volgens mij word je aangevallen….
Tja, het zij zo. Ik schrijf niets over.
Gossie, het anonieme lafbekje [niet correct, ‘Roots Controller’ blijkt een unieke nickname, zie bijv. degedraaideplaat.nl op Google -red.] zit ook nog eens zijn onzinnige frustraties te knipperdeplakken. Plak dan maar niets, zou ik zeggen….
Heb net de recensie op KindaMuzik ook maar FF gelezen. ‘Roots-Controller’ weet gewoon niet wat overschrijven betekent, daar is – UITERAARD – geen enkele sprake van! Dat er feitenmateriaal overeenkomt is natuurlijk logisch, anders zouden beide recensenten hun werk niet goed hebben gedaan. Goede persoonlijke recensie, Janine!
Ik heb de recensie op Kindamuzik ook even opgezocht en gelezen, maar die recensie en bovenstaande lijken niet eens op elkaar. Wat een rare en onterechte beschuldiging. Ik vind Janine(ka) een aanwinst voor Fileunder.
Dat vinden wij nou ook, Jacqueline. 🙂
Hmmm, heb de recensie op Kindamuzik er eens op nagelezen en het lijkt inderdaad verdacht veel op elkaar. Naam van de artiest, het album en tot overmaat van ramp die van de producer zijn gewoon letterlijk overgenomen. Schande!
Ja, veel gekker moet het inderdaad niet worden. 🙂