Het Nieuw-Zeelandse The Naked And Famous (TNAF) is voor het eerst in Nederland. Momenteel wordt de single “Young Blood” veelvuldig gedraaid op zowel de alternatieve als de commerciële radiozenders. Dat het succes van de band rondom zangeres/toetsenist Alisa Xayalith en zanger/gitarist Thom Powers zich momenteel in een stroomversnelling bevindt, was gisteravond al evident. Eerst zou het debuutoptreden van TNAF in Nederland plaatsvinden in Tivoli De Helling. Dit concert moest door de uit de hand lopende animo uiteindelijk worden verhuisd naar het ruimere Tivoli Oude Gracht.
Vandaag treedt TNAF op tijdens het 40-jarige jubileumfeest van OOR in Paradiso. File Under is echter ook van de partij, in het bijzonder om bassist David Beadle en electrowizard Aaron Short te spreken. In de kelder, dat vanavond het domein wordt van DJ Tom Barman, wordt er slap geouwehoerd over eighties metal, videogames en natuurlijk het debuutalbum Passive Me, Aggressive You.
mij=Interview: Jasper. Foto's Time
De band is nu non-stop op tournee voor Passive Me, Aggressive You. Hebben jullie soms last van heimwee?
David: 'Nog niet. Ik kwam een keer dichtbij, maar toen besefte ik weer dat dit een van de coolste ervaringen is die ik ooit heb meegemaakt. Het is gek om zoiets vanzelfsprekend te noemen…'
Aaron: '(lacht)Ik had een kort moment van heimwee gehad, maar ik ben tot mijn 22ste thuis gebleven dus het werd eens tijd voor verandering.'
The Naked And Famous begon als trio. Wat was de belangrijkste reden om de band uit te breiden naar vijf muzikanten?
Aaron: 'Rond de tijd dat Alisa en Thom bezig waren met de EPs No Light en This Machine, klonk de muziek nogal lo-fi, minimaal en uitgekleed. Toen we begonnen aan Passive Me, Aggressive You wilden we ons geluid veel meer uitbreiden en meer lagen toevoegen. Om ons doel te bereiken was een vierde en vijfde bandlid noodzakelijk. Begin 2009 kwamen (drummer Jesse Wood) en David er bij. Wij zijn al lang goede vrienden van elkaar en waren al snel op elkaar ingespeeld.'
Hadden jullie in het begin een helder beeld van wat jullie precies wilden neerzetten op het podium?
Aaron: 'Vanaf het begin hadden we ons voorgenomen om alles wat we opnemen live natuurgetrouw te kunnen spelen. Het was een constant terugkerend onderwerp bij onze discussies. Thom merkt dan bijvoorbeeld op dat de opnames te druk zijn om met de huidige bezetting live uit te voeren. Ikzelf houd dan vol dat bepaalde geluiden dan weer te gaaf zijn om op het album weg te laten. Wij maakten dus steeds compromissen over hoe de opnames en het live geluid het beste op elkaar aansluiten.'
Hoe zijn deze nummers precies ontstaan? Is Passive Me, Aggressive You geschreven als driekoppige of als vijfkoppige bezetting?
Aaron: 'Ik geloof dat slechts het schrijven van de muziek werd gedaan als driemansbezetting. Maar wij vijven zijn in het geheel verantwoordelijk geweest voor de totale productie. De tracks beginnen meestal als een rauwe demo gemaakt door Alisa of Thom. Dit kan zo simpel zijn als een vocale melodie of een basisstructuurtje. Vanuit daar breiden Thom en ik de productie, de geluiden en de instrumentatie verder uit. Als dat klaar is brengen we het nummer naar een live-setting. Hierbij helpen David en Jesse vervolgens mee totdat we allemaal tevreden zijn met het eindresultaat.'
Wat herinneren jullie nog van de eerste repetitie in de volle bezetting zoals we die vandaag kennen?
David: 'Ik kan me die dag nog goed herinneren. Ik weet ook nog wat ik van tevoren deed: ik speelde Left for Dead, een computerspelletje. Vervolgens vertrok ik naar de oefenruimte, waar de rest van de band bezig was met het instuderen van “All Of This”.'
Aaron: 'Zeker voor David was die dag interessant, want hij is voorheen altijd gitarist geweest. We vroegen hem toen om voor ons bas te spelen, omdat we met spoed een bassist nodig hadden. Het was slechts een paar maanden voor de studio-opnames, dus hij moest binnen beperkte tijd een nieuw instrument leren.'
Wat voor muziek maakten jullie precies voor TNAF?
David: 'Ik zong en speelde gitaar in een hele, hele slechte metalband. We luisterden veel naar Judas Priest, Iron Maiden en Pantera. Alles fout aan eighties metal deden we, om goed samen te vatten. (lacht) Volgens mij ben ik er nog steeds niet aan toegekomen mijn haren te knippen…of een douche te nemen.'
Aaron: (lacht) 'Jesse zat vroeger ook in een metalband…en Thom trouwens ook! Terwijl zij allemaal in metalbands speelden, verzamelde ik houseplaten en deed ik alsof ik DJ was. '
Toch een beetje de rol die je vult bij TNAF, niet?
Aaron: 'Ja, ik ben de electronics geek. Na afloop van een show een paar dagen terug noemde iemand mij The Electronic Sorcerer.'
Dat klinkt best metal eigenlijk.
David: (lacht) 'Best wel, ja!'
Over elektronisch gegoochel gesproken, “Young Blood” wordt nu al veelvuldig geremixt en gecoverd. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de versie die Dave Sitek van TV On The Radio heeft gemaakt?
Aaron: 'Iedereen in de band is erg groot fan van TV On The Radio. We zijn ontzettend blij dat Dave ons nummer heeft geremixt en we vinden zijn versie erg gaaf. Nog een favoriet van ons is de “Punching In A Dream”-remix van “Does It Offend You, Yeah?” Lekker agressief is die! Ze hebben de melodie bijna compleet opnieuw gearrangeerd en daardoor veranderd in een enorm duister nummer.'
Hebben jullie Jessie J's cover van “Young Blood” op BBC 1 Radio Live Lounge al gehoord?
Aaron: 'We hebben er fragmenten van gehoord, ja. Niemand in de band heeft die versie van begin tot eind beluisterd. Onze muzieksmaak verschilt, maar het is bijzonder dat dit soort artiesten nummers coveren van bands die qua stijl verder weinig gelijkenis tonen.'
Hier in Nederland hoor je “Young Blood” zelfs op commerciële radiozenders voorbij komen. Is airplay qua ambitie een speerpunt voor jullie?
Aaron: 'We besteden er aandacht aan, maar het is niet onze focus. Ik bedoel, we houden graag poolshoogte wat er gebeurt bij ons platenlabel en wie ons draait. Het is ongetwijfeld zo dat wij enthousiast zijn dat de band zo wordt gehypet en zoveel airplay krijgt. Voor ons is het echter niet de belangrijkste doelstelling bij het schrijven van een nummer. We schreven “Young Blood” niet met de mentaliteit het goed te moeten doen in de hitlijsten. Die insteek hebben wij nooit gehad.'
Anticipeerden jullie tijdens de opnames wel al de potentiële hitgevoeligheid van het nummer?
David: 'Toen we “Young Blood” voor het eerst hoorden vonden wij het een goede popsong. Die melodie, het is meteen catchy. Alleen hadden we geen idee in hoeverre het aan zou slaan. Destijds hadden we nog niet de overstap naar commerciële radio gemaakt. De laatste singles waren slechts bekend binnen de alternatieve charts. Dat het een goede single is wisten we wel, maar dat het zo uit de hand zou lopen…'
Luisteren jullie trouwens vaak naar je eigen muziek?
David: 'Best vaak. Thom en Alisa warmen er hun eigen stemmen bij op voor elk optreden. (lacht) Een paar weken geleden luisterde ik nog naar onze eerste twee EPs.'
Spelen jullie tegenwoordig ook materiaal afkomstig van No Light en This Machine?
Aaron: 'De laatste tijd niet, omdat ze hier in Europa nog niet gereleased zijn. Binnenkort komen ze uit als onderdeel van een bundel van drie cd's. Gauw genoeg zullen deze uitkomen als eigen release. Zodra dat gebeurt zullen we die nummers herintroduceren in ons repertoire. Sinds de tournee door Europa hebben we al een paar gespeeld, geloof ik.'
“Frayed” is misschien wel de stevigste track op Passive Me, Aggressive You. Kunnen jullie iets vertellen over het opnameproces bij dit nummer?
Aaron: 'We hadden veel plezier bij het opnemen van “Frayed”. We hadden toen een aantal microfoons rondom de studio neergezet en voorzien van compressors en distortion-effecten. Hierdoor klinkt elke noot en slag als een soort massieve explosie.'
David: 'Hopelijk kunnen hem vanavond spelen zoals hij klinkt op de plaat!'
Wat kan men zoal verwachten tijdens een TNAF live show? Is het een directe vertaling van het album of is er ook ruimte voor het muzikale avontuur?
Aaron: 'Het is zeker een avontuur om de muziek uit te voeren en de optredens mee te maken, maar muzikaal gezien zijn we niet avontuurlijk. We jammen en improviseren niet op het podium. Je kunt onze set een beetje vergelijken met een showcaseperformance. Wat je op de plaat hoort, proberen we zo goed mogelijk na te bootsen. Het is heel mechanisch en vooral logisch.'
David: 'Als je opgroeit met bepaalde platen dan ontwikkel je altijd jouw favorieten. Wanneer een band waar je fan van bent gaat optreden denk je altijd 'fuck, ik hoop echt dat ze dit nummer spelen'. Die filosofie willen wij ook toepassen bij ons publiek. We willen onze muziek op trouwe wijze voor ze vertalen.'
Aaron: 'Wij houden van de controle en structuur hierachter. Wij zijn in ons hart allemaal studioratten. De opnames en de productie krijgt meer focus in vergelijking met de live performance. Als we het podium op stappen zijn we nog steeds erg gepassioneerd met wat we doen hoor! Ieder van ons beleeft een optreden in zijn of haar eigen wereldje. We richten ons dan niet veel tot het publiek en laten ons niet meeslepen in het maken van flauwe grappen. Onze concentratie is vooral gericht op het spelen van de nummers.'
De bands waarmee jullie worden vergeleken lopen nogal uiteen: in recensies en interviews kom ik MGMT en Nine Inch Nails nog het vaakst tegen. Toch is jullie geluid moeilijk in een bepaald hokje te stoppen.
Aaron: 'Dat is precies de doelstelling die Thom en ik delen als het gaat om produceren. Zo een beetje elk idee dat we bedenken voor The Naked And Famous is geïnspireerd op een ander nummer. Dan komt Thom naar ons toe om iets te laten horen: 'Ah, luister eens naar die awesome gitaarsound in dit Nine Inch Nails-nummer.' Wij reageren: 'Laten wij dat ook zoiets maken!' Dan gaan we ermee aan de slag, waarna het eindresultaat iets compleet anders wordt dan wat wij allemaal voor ogen hadden. Dan wordt het uiteindelijk iets eigenzinnigs. Dit is een situatie die bij ons vaak van toepassing is geweest.'
Hebben jullie tijdens het drukke schema tijd over om materiaal te schrijven voor het volgende album?
Aaron: (pauzeert) 'Om dat te kunnen doen is het altijd een kwestie je gedachten af te sluiten. Thom is daar bijvoorbeeld goed in. Het maakt hem weinig uit wat zich afspeelt om hem heen. Gisteravond zaten we de feesten in de toerbus met veel luide muziek en geklets. Hij zat achter in de hoek, druk bezig achter zijn computer. Volgens mij maakte hij toen alleen geen muziek…'
David: 'Hij speelde een computergame, volgens mij…'
Left for Dead toevallig?
David: 'Nee, het was Mass Effect 2 geloof ik.'
Maar goed, het is dus een voorbeeld.
Aaron: 'Ja, precies. Hij had net zo goed bezig kunnen zijn met een nieuw nummer. Maar…dit jaar staan er voor ons nog zoveel shows en promotie voor de plaat op het schema. Daar ligt onze toewijding nu ook. Tegelijkertijd, door de muziek en hoe we opereren als band, is het makkelijk om rustig te zitten en op een computer te schrijven. Twee avonden geleden zaten Thom en ik op onze hotelkamer achter onze computers te werken aan een track. Je hebt tegenwoordig geen oefenruimte, backline en versterkers meer nodig. Misschien slechts een kleine keyboard of zo, om op te pingelen. Voor ons pakt het altijd op deze manier goed uit en het is bovendien makkelijker voor ons.'
4 reacties