Schatjes zijn het, de jongens van het Amsterdamse Zahnfleisch/Tunnelfist. Bij elke release van hun Nederlandse tak Zahnfleisch mailen ze mij of ik hun nieuwste cd wil hebben en niet eens met een doel dat ik deze recenseer. Service aan de fan, zal ik maar zeggen. Bij de Engelse variant Tunnelfist heb ik overigens mijn eigen glazen ingegooid door me wat kritisch uit te laten over met name de zang. Maar goed, ik heb een zwak voor Zahnfleisch, ondanks dat ze nooit commercieel succes hebben gehad. Ze passen prima in de begin jaren tachtig-Nederpopbandjes voordat er geld aan verdiend moest worden en er nog punkinvloeden waren. NS Dansorkest is een samenwerking van Zahnfleisch met het Keulse In Stahlgewittern (lekker frisse bandnaam, trouwens), een band die volgens zeggen in de jaren tachtig actief was. De meeste liedjes van het NS Dansorkest (je moet zelf maar invullen waar NS voor staat) worden vooral gezongen in het Nederlands, maar er zijn op Naturbreit ook liedjes in het Duits (“Naturbreit”, “Fixerbraut” en “Duits Versje”) en Engels (“The Good Son”). Opener “En Garde” hakt er meteen stevig in. Qua thematiek en sfeer moet ik denken aan “Kut” van Herman Brood en Jules Deelder. Hierna gaat het tempo omlaag, wordt het tekstueel wat netter in de prachtige Duitstalige titeltrack. Er is ruimte voor levenswijsheden in “Voor De Zekerheid” en “Komt Terug Natasja”. Ook is er ruimte voor de donkere kant van het leven in “Het Leven Neemt”, “Fixerbraut” en “De Pado Dreigt Voor Mij”. Commercieel succes zal ook dit album niet opleveren, dat is het doel ook vast niet: muziek is lol maken en die dan delen met je fans. Je kunt er trouwens zelf ook een worden, want dit album is gratis (!) te downloaden.
mij=Eigen Beheer
4 reacties