De raciale spanningen en de rassenrellen van 1967 in Detroit droegen bij aan de drang van Motown-baas Berry Gordy om zijn zaken te verplaatsen naar Los Angeles. Ook Hollywood lonkte. Er zat sinds 1963 al een klein Motown-bruggenhoofd in LA, begin jaren zeventig werden de zaken serieus aangepakt. MoWest werd opgericht, een heus label met een eigen studio, een huisproducer (Bob Glaudio) en artiesten die meer naar zon, zee en strand geurden dan naar de assembly line van General Motors. Franki Valli & the Four Seasons, Odyssey, The Sisters Love, The Commodores en Syreeta Wright, voormalig echtgenote van Stevie Wonder, maakten prachtige platen voor MoWest. Maar zoals de jaartallen in de titel van deze compilatie al verraden, was het maar van korte duur. De hits bleven uit, geld om er een flinke promotiecampagne tegenaan te gooien was er niet en het hoofdkantoor had ook wel wat anders te doen dan zich bemoeien met het zusterlabel. De stekker ging eruit, de platen verdwenen naar de uitverkoopbakken en artiesten met potentie werden naar andere labels verplaatst (zoals Commodores en Thelma Houston). In de jaren negentig werden MoWest-albums van onder meer Odyssey en The Sisters Love herontdekt door dj’s als Danny Krivit. Deze pas verschenen compilatie herbergt parels als “Our Lives Are Shaped By What We Love” van de blanke, licht-psychedelische soulband Odyssey, de briljante Curtis Mayfield-cover “Give Me Your Love” van The Sisters Love en het voor mij compleet nieuwe, schitterend gezongen “You’re A Song” van Franki Valli. Motown zou later, net als MoWest, de muzikale blik verbreden. Dit voorproefje smaakt ook veertig jaar na dato nog prima.
mij=Light In The Attic
Hear hear – alleen al voor ‘the Night van Frankie Valli & the Four Seasons een verplichte aanschaf!