Kaiser Chiefs

Kaiser Chiefs, wie kent ze inmiddels niet? De band rondom Nick Hodgson en Ricky Wilson is al zeven jaar lang publiekstrekker op de grote Europese zomerfestivals, een status die gecementeerd is dankzij krakers als “Ruby”, “Oh My God” en “I Predict A Riot”. Het nieuwste album The Future is Medieval’ presenteerde de band met een radicaal concept. Fans kregen de mogelijkheid om via de website hun eigen digitale Kaiser Chiefs-album samen te stellen uit een totaal van 20 tracks, en er een zelfgemaakte cover aan toe te voegen. Na het kopen van een aldus samengesteld album biedt de band je de mogelijkheid geld terug te verdienen als je jouw versie weer doorverkoopt aan derden. Voor elk Kaiser Chiefs-album dat verkocht wordt krijg je 1 pond terug van de band. Vernieuwend, al merk je daar niets van als je de reguliere 13-track versie in de winkel koopt.
As ever.
File Under treft bassist Simon Rix turend uit het raam aan. Hij observeert de chagrijnige fietsers die in de stromende regen langs de plek van afspraak rijden, een hotel. Zijn sadistische grijns verraadt enig leedvermaak. Dat is wellicht niet zo verwonderlijk: Kaiser Chiefs staat er immers om bekend een zwartgallig gevoel voor ironie uit te drukken door middel van aanstekelijke meezingers. ‘Dat klopt inderdaad wel’, licht Rix toe. ‘We zijn altijd van het donkere gevoel voor humor geweest, bijna op een tongue-in-cheek achtige manier. “Everyday I Love You Less and Less”, “Never Miss A Beat”, “I Predict A Riot”…dat soort liedjes brengen de duistere aspecten van onze samenleving in perspectief. Als wij ons daarop focussen schrijven we ook onze beste nummers, denk ik.’


mij=Interview: Jasper
Een dubieuze albumtitel als The Future is Medieval echoot dat sentiment opnieuw op typische wijze. Simon: ‘Het heeft iets apocalyptisch, net als in de film Mad Max. De uitspraak komt uit een gedicht van Dean Wilson, een goede vriend van Nick. The Future is Medieval vat het hele concept van onze website mooi samen.’ Wie zelf een Kaiser Chiefs-album samenstelt ziet bij elk nummer een bepaald voorwerp dat vroeger vaker werd gebruikt dan tegenwoordig. Bovendien komt elk object overeen met het desbetreffende liedje waaraan het gekoppeld is. ‘We waren aan het brainstormen welke dingen wij prettig vonden uit het verleden. De wijze waarop wij vroeger van een album genoten.’
Het uitbrengen van een eigentijdse digitale release staat echter lijnrecht tegenover de nostalgie die Simon beschrijft. 'Die opmerking hoor ik vaker. Het klopt wel een beetje', geeft hij toe. ‘We proberen ons voor te stellen in hoeverre bepaalde elementen uit het verleden in de toekomst in stand te houden zijn. Door fans zelf de tracks te laten kiezen, hopen we dat ze weer nadenken over het traditionele concept van een album als iets concreets, in plaats van slechts singles of losse nummers.’ Ditmaal is niet alleen de muziek van Kaiser Chiefs paradoxaal, maar de hele modus operandi van de band dus ook. Simon kan er wel om lachen. ‘Door het concept van nostalgie te slopen, herstellen we het juist weer!’
De optie voor fans om hun zelfgemaakte albums te verkopen oogt wat minder logisch. Het is namelijk knap lastig geld te vragen voor een interactief product, losstaand van de smaakverschillen tussen fans onderling. Simon geeft toe dat het verkoop-aspect achteraf minder goed doordacht was. ‘We vroegen ons af: wat zijn nu voordelen van cd’s? Je kunt een cd terugbrengen en inruilen bij een cd-winkel. Het leek ons leuk om hetzelfde te doen, maar dan digitaal. Maar het is inderdaad niet logisch om iets te verkopen wat iedereen vanuit zijn luie stoel zelf ook kan samenstellen.’
Kaiser Chiefs
Naast Kaiser Chiefs hebben andere beroemde acts als Radiohead, Prince en Nine Inch Nails de luxe hun muziek digitaal en goedkoop uit te brengen. Is zo’n experimentele digitale release ook aan te raden voor minder populaire artiesten? ‘Tenzij het zeker aanslaat blijft het een groot risico’, aldus Rix. ‘Ik zou zelf aan bands aanraden een debuutalbum gewoon op de normale manier uit te brengen. Wij wilden met The Future is Medieval voor zowel onszelf als onze fans iets betekenen. Maar bovenal wilden we gewoon iets compleet nieuws proberen. Heel veel mensen beschouwen ons als een feestband die alleen maar hitsingles schrijft. Maar we zijn alle vijf muziekliefhebbers die van albums houden. We willen bewijzen dat we ook een enerverende en innovatieve band kunnen zijn en niet slechts 'die gasten van “Ruby”.'
Stoort de 33-jarige bassist zich dan weleens aan de term 'feestband' of 'festivalband'? Simon: 'Wij spelen graag op de zomerfestivals. Op Pinkpop was het weer geweldig: al die mensen die op en neer springen, Ricky die als beest rondrent. Iedereen in de band omarmt het feestelijke gedeelte. Maar het nadeel is misschien dat mensen dan minder bewust zijn van de hoeveelheid toewijding die we stoppen in het schrijven van een goed album. Dat men meer het idee heeft dat wij ons vooral focussen op het schrijven van hits.'
Tijdens het optreden op Pinkpop waren het vooral die welbekende hits die het publiek in beweging brachten. Wordt het voor de band uit Leeds steeds moeilijker om nieuw materiaal te introduceren aan het festivalpubliek? ‘Op een festival is dit sowieso altijd een lastige opgave’, legt Simon uit. ‘Niet iedereen komt specifiek voor Kaiser Chiefs, dus heel veel mensen kennen ons van slechts een paar nummers. Ik denk overigens dat de nieuwe nummers goed werden ontvangen, want ze kregen een grondig applaus.’ Vervolgens lacht hij als een boer met kiespijn. ‘Op zijn minst gaven ze het publiek broodnodige rustpauzes tussen de hits door.’
Over rustpauzes gesproken: ook de band zelf heeft volgens Simon een lange, broodnodige pauze van pakweg twee jaar achter de rug. ‘We waren wel bezig met het schrijven van muziek, maar we hielden ons niet bezig met optredens of het spreken met veel mensen.’ Vooral dat laatste is iets waaraan Simon nu weer moet wennen. Zijn Blackberry wordt opeens weer overspoeld met mailtjes en tekstberichten. Nadat Kaiser Chiefs met Employment definitief doorbrak was de band non-stop in de studio of op tournee geweest.
Simon: ‘Ik kan me ons eerste optreden buiten de UK nog goed herinneren. Het was in Rusland. Ik wilde vroegtijdig vrij nemen van mijn baan. Uiteindelijk liep ons verblijf uit en belde ik naar mijn baas dat ik pas vrijdag terugkwam in plaats van maandag. Hij toonde gelukkig veel begrip.’ Simon pauzeert zijn verhaal en haalt zijn schouders op. ‘Maar ik ben niet meer teruggekomen. Vanaf toen was het gewoon vijf jaar non-stop spelen en schrijven. We hebben veel lol gehad.’
Deze keer deed Kaiser Chiefs gezellige kleine zaaltjes aan ipv de bierhal
Ondanks de veelbesproken samenwerking met sterproducer Mark Ronson werd Off With Their Heads minder positief ontvangen dan de twee succesvolle voorgangers. Simon: 'Dat was de plaat waarbij we het meeste materiaal schreven in de studio. Veel mensen beschouwen Off With Their Heads juist als favoriet. Ik denk wel dat we het slachtoffer zijn geweest van een handvol negatieve recensies die juist kritiek verspreidden. Helaas, want “Never Miss A Beat”, “You Want History” en “Like It Too Much” behoren tot onze beste nummers. Maar “Addicted To Drugs” is weer een van onze slechtste.'
Vanaf augustus 2009 was het volgens Simon nagenoeg noodzakelijk om helemaal niets met muziek te doen. ‘Iedereen in de band sprak elkaar nog wel. We gingen op vakantie, we zagen onze gezinnen weer. We zaten lui op de bank achter onze televisies. We deden gewoon… NIETS! Behalve een doodgewoon leven leiden dan.’ Voor Simon bood het 'doodgewone leven' echter een vruchtbare bodem om nieuwe inspiratie te kweken. ‘We hadden simpelweg meer rust en tijd om na te denken. Als je constant druk bezig bent met een tournee of een album te promoten kun je op een gegeven moment over niets anders meer schrijven. Je hebt geen tijd meer om stil te staan bij het dagelijks leven.’ Volgens Simon voelt het alsof de cirkel voor Kaiser Chiefs weer rond is.
Op The Future is Medieval klinkt de band echter naargeestiger dan ooit. Als Simon een poging waagt dit te beredeneren kiest hij zijn woorden zorgvuldig. ‘Nick heeft wat persoonlijke gebeurtenissen achter de rug omtrent zijn vader en zijn familie. Hierdoor is hij meer gaan schrijven over veelomvattende onderwerpen. Ik denk dat het album daardoor vanzelf meer nadruk legt op emotie.’ De single “Little Shocks” en vooral het manische “Dead or in Serious Trouble” wijzen uit dat Kaiser Chiefs het dit keer serieuzer aanpakt. Over de laatste nummer zegt Simon: 'Nick zag een keer een foto van een vreemde man en merkte op dat hij nu waaarschijnlijk dood was of in ernstige problemen verkeerde.’
Veel Kaiser Chiefs-nummers ontstaan op deze manier. Simon: ‘Ricky en Nick schrijven de teksten samen. Vaak hoort een van hen een zin of uitspraak en daar wordt vervolgens een refrein omheen gebouwd. Onze nummers zijn meestal gebaseerd op slechts een idee, niet een groot uitgeschreven gedicht ofzo. Nick is een beetje de aanvoerder. Hij schrijft de meeste melodieën. Ricky helpt mee met de teksten en vervolgens bedenkt alle andere bandleden hun eigen partijen.’ Volgens Simon werden sommige nummers op The Future is Medieval live opgenomen en andere samengesteld met aparte opnames. Deze afwisseling kwam voort doordat de band ditmaal werkte met drie verschillende producers: Tony Visconti, Ethan Jones en Owen Morris. Simon vond de samenwerking met Jones in het bijzonder fijn: 'Met Ethan voelde het alsof we gewoon live op een podium aan het spelen waren.'
Simon verwacht dat de officiële release van The Future Is Medieval op 24 juni niet of nauwelijks is gehinderd door het ‘make-your-album’-concept. Maar hebben de fans door de digitale release ook invloed gehad op de samenstelling van het uiteindelijk 13-tracks tellende album? Simon: ‘Ja en nee. Ik denk dat die invloed vooral bij onszelf begon, doordat wij 20 nummers wilden opnemen. Elk nummer moest op zichzelf kunnen staan. We wilden geen track erbij hebben die niemand zou downloaden. Liedjes zijn net kinderen, je geeft om ze allemaal. Dus bij elk nummer moesten wij het maximale eruit halen.’
Als het interview voorbij is richt Simon zich weer op zijn Blackberry. Hij zal lang niet alle mailtjes kunnen beantwoorden vandaag.

4 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven