Instrumentale hiphop, abstracte hiphop, triphop: Josh Davies aka DJ Shadow heeft zich wat rare termen aan moeten laten leunen. De hogepriester van de sample – er wordt her en der beweerd dat Endtroducing… het eerste volledig gesamplede album uit de popgeschiedenis is – probeerde niet voor niets geen tweede plaat als zijn debuut te maken. Opvolger The Private Press had mooie momenten, maar klonk te fragmentarisch en grosso modo werd dat met de opeenvolgende releases steeds meer het geval. Maar met de jaren (het duurde ook steeds wel erg lang voor er een nieuwe full-length in de bakken lag) bleef er weinig meer over dan Die Ene Grote Plaat. Dus zo gek is het niet dat er gefluisterd werd dat The Less You Know, The Better een return to form zou zijn. Hier en daar is dat ook zo (“Enemy Lines” bijvoorbeeld). De hoofdmoot bestaat echter uit popliedjes, niet meer en niet minder. Soms mooie (“Stay The Course”), soms uiterst vervelende (“Warning Call”). De brille en noodzaak zijn weg, moet de sombere conclusie zijn en Josh Davies zal wel eeuwig in de schaduw – pun intended – van zijn debuut moeten werken. Ware het niet dat “Run For Your Life” en de idioterie van “I Gotta Rokk” iets laten horen van wat DJ Shadow vermag. De popmuziek op z’n kop zetten lukt hem niet meer, een merendeels amusante plaat afleveren nog wel.
Mij=Verve / Universal
4 reacties