Half oktober. Dat betekent dat veel muziekjournalisten hun jaarlijstjes al zitten op te stellen, want de dodeboom-muziekbladen die in december in de winkel moeten liggen, moeten immers al in november aan de drukker worden aangeleverd. Benieuwd hoe hoog James Blake gaat eindigen, die precies een jaar geleden nog huizenhoog werd opgehemeld. Op basis van zijn EP’s CMYK, Klavierwerke en de Hit was dat terecht en “The Wilhelm Scream” mocht er op die debuutplaat ook zeker zijn, maar echt blijven hangen deed James bij mij niet. Op de Enough Thunder EP, die momenteel het excuus is om die debuutplaat gebundeld weer voor €18 te laten verkopen terwijl hij los al in de midprice is, wordt zes trage nummers lang experimenteel gesoulkikkerd met een piano, een kaarsje en veel, véél stilte. Een nachtplaat met dito vage hoes, waarop dubstep had gepast maar totaal ontbreekt. “A Case of You” is een veel te uitgeklede Joni Mitchell-cover, “Fall Creek Boys Choir” kan ondanks de inbreng van Bon Iver evenmin op zichzelf staan. Originaliteitspuntje dat James op die track z’n hond door de autotune haalt. Verder luidt het oordeel hetzelfde als bij de onbekendere en nieuwe nummers tijdens zijn Lowlands-optreden: heel knap en prachtige stem enzo, maar zonder goede liedjes én zonder innovatief geluid blijft het kapelmuziek voor alleen de échte fan.
mij=Universal
Overigens is z’n nieuwste EP, Love What Happened Here, een stuk interessanter en juist weer wat meer R&B-achtiger zoals ook het eerdere werk.
Ander nieuws, deze remix:
http://soundcloud.com/djginaturner/james-blake-the-wilhelm-scream
Overigens is z’n nieuwste EP, Love What Happened Here, een stuk interessanter en juist weer wat meer R&B-achtiger zoals ook het eerdere werk.
Ander nieuws, deze remix:
http://soundcloud.com/djginaturner/james-blake-the-wilhelm-scream