Still Corners uit London mocht voor The Fader een mixtape maken (hier), een ruim twee uur durende trip langs Italiaanse horror-soundtracks, Franse psycho-weirdos, 60s meisjespop en wat modernere indie. Hoewel, modern, Twin Sister, Beach House en Broadcast zou ik niet direct als ‘modern’ willen bestempelen. Still Corners presenteert zich in clips en op bandfoto’s als een kwintet, maar bestaat in feite uit zuchtmeisje Tessa Murray en producer/songschrijver Greg Hughes, die voor de muziek hulp inroept van vrienden. Dat met name filmsoundtracks van invloed zijn, is niet zo gek: met die zweverige orgels, waaierende gitaren en het zoete gezucht van Murray kan Still Corners zo onder een willekeurige Twin Peaks-aflevering.
Geldt ook voor Memoryhouse, een duo uit Canada dat zich noemde naar een album van de minimal-music componist Max Richter. Als ik dit interview goed begrijp, wil het Canadese duo met hun muziek vooral op het gemoed van de luisteraar werken, hem aanzetten om er de soundtrack van zijn eigen herinneringen van te maken. Klinkt merkwaardig? In datzelfde interview staat dat Evan Abeele and Denise Nouvion hun combo begonnen zijn om de fotos van de laatste te vertalen naar muziek. Hier kun je een aantal van haar foto’s zien. Gezellig is het niet, eerder zwaarmoedig. De muziek van Memoryhouse deed mij nog het meest aan Cocteau Twins denken: meanderende gitaren met melancholische zang – met dit verschil dat Denise geen zelfverzonnen woorden gebruikt, zoals Liz Fraser dat wel deed bij Cocteau Twins. Ik vond zowel Memoryhouse als Still Corners uitstekende muziek voor tijdens de warme avonden van september. Broeierige, sexy liedjes met af en toe een koude windvlaag.
mij=Sub Pop / Konkurrent & Sub Pop / Konkurrent
4 reacties