Ooit was er een kindertelevisieshow die “Geef Nooit Op” heette. Daar moest ik aan denken toen ik Pop Tune, het nieuwe album van Shonen Knife, in handen kreeg. Ik dacht daaraan omdat het Japanse trio rond zangeres/ gitariste Naoko Yamano zeker niet opgeeft. Hoewel de hoogtijdagen (grote labels, tours met Nirvana en The Breeders) alweer lang geleden zijn spelen ze, eenendertig jaar na de oprichting, nog over de hele wereld en iedere show wordt alles gegeven met een flair en enthousiasme alsof ze in de Hollywood Bowl of Budokan staan. Het recept is gelukkig onveranderd. Met als duidelijke inspiratiebronnen The Beatles en The Ramones worden er lekkere gitaardeunen neergezet, met de ontwapenende zang van (meestal) Naoko. Drumster Emi is er nog niet zo heel lang bij maar is misschien wel de beste drumster die de band ooit gehad heeft, zeker qua power. Ritsuko’s baslijnen zijn doeltreffend en slim. En terwijl de wat gladde productie uit de jaren negentig is vervangen door een iets ruwere garagesound blijft de kwaliteit van liedjes keurig op het peil dat we gewend zijn. In vergelijking met vorige albums is het dit maal iets meer sixties. Met name in songs als “Paper Clip” – dat me een beetje aan The Small Faces doet denken – en het charmante “Psychedelic Life” is dat sixtiesgevoel sterk aanwezig. Op opener “Welcome to the Rock Club” en “Osaka Rock City” is het gelukkig wat makkelijker pogoën. Voordat je het weet is het album voorbij, maar het kan je hele dag goedmaken. Feel good punkrock, laat de zomer maar komen!
mij=P-Vine
4 reacties