Opera Diabolicus is ontsproten uit de koker van componist David Grimoire en tekstschrijver Adrian de Crow, nadat zij enkele jaren geleden in het Zweedse Gothenburg een toneelbewerking van Umberto Eco’s The Name of The Rose hadden bijgewoond. Zoals het een langer muziekstuk betaamt, opent hun album †1614 dan ook met een “Overture” die tegen de verwachting in niet al diverse muzikale thema’s van later in het stuk liet horen; in dat opzicht was het meer een regulier intro. Echter wel een dat de gothic/doom-stemming er vast in brengt. Grimoire en De Crow hebben voor het vervolg van de nummers gewerkt met een keur aan gastartiesten wier stemgeluid je net maar moet liggen: Snowy Shaw (King Diamond, Mercyful Fate, Notre Dame, Therion, Dimmu Borgir), Mats Levén (Krux, Therion), Niklas Isfeldt (Dream Evil), Jake E (Amaranthe, Dreamland) en Camilla Alisander-Ason dragen allemaal hun specifieke steentje bij. Een dergelijke ‘musicalcast’ houdt het afwisselend en geeft uiteraard ook veel meer het idee van een dialoog. De muzikale ondersteuning is over het algemeen lekker stevig met hier en daar rustiger passages gevuld met sfeervolle synths die een korte adempauze geven. Hoewel de heren zelf aangeven dat dit een album van ‘dramatic and dark doom metal’ zou zijn, is het toch meer een powermetal-album met hier en daar gothic- en doominvloeden. Dat mag echter de pret niet drukken: het album luistert prima weg en ook al is het idee van een ‘diabolische’ opera wel behoorlijk clichématig, er is toch een redelijk frisse invalshoek gekozen op †1614.
mij=Metalville/Rough Trade
4 reacties