Het is dat ze problemen zou krijgen wegens het overtreden van allerlei wetten met betrekking tot kinderarbeid, maar anders zou Rebekka Karijord gewoon dat jongenskoortje overal mee naartoe moeten slepen. Die toevoeging was namelijk nét dat beetje extra wat van het toch al ijzersterke concert in het Stockholmse Södra Teatern iets heel erg bijzonders maakte. Op basis van haar alleraardigst debuutalbum en dito optreden tijdens het Walk The Line festival hadden we besloten onze stedentrip met een avondje Karijord op te leuken. Geen moment spijt. De in Stockholm woonachtige Noorse zangeres wiens stemgeluid en muziek ergens tussen Natalie Merchant en Ane Brun laveert, wist de verwachtingen ruimschoots te overtreffen. Niet in de laatste plaats omdat ze met We Become Ourselves nu de beschikking over een verzameling prachtsongs heeft. Was haar debuut nog wat voorzichtigjes zoekende, laten we het veelbelovend noemen, hier maakt Karijord duidelijke keuzes. Overtuigingskracht noemen we dat. Een perfecte balans tussen naar-de-keel-grijpende ballads als “Save Yourself” (waar we het eerdergenoemde jongenskoor in terughoren), “Ode To What Was Lost” en het sublieme “Oh Brother” (wat menig man naar zijn Fisherman's Friend zal doen grijpen) tegenover meer uptempo songs als het Lykke Li-achtige “Use My Body While It's Still Young” en “Multicolored Hummingbird” (wat net zo dartel klinkt als de titel doet vermoeden). Het maakt Karijord voor de liefhebbers van een stevig potje Scandinavische melancholie een van de niet te missen namen op het aankomende Crossing Border. Met of zonder jongenskoor.
mij=Konkurrent/Control Freak Kitten
4 reacties