Wie enige info over Tanah Broadcast googlet, belandt al snel op mysterieuze plekken. Zo meldt de site van zanger Ferdy Karto: 'We zijn een initiatief dat zich inzet om presentie te manifesteren. Aanwezig zijn dus.' Het is een van de doelstellingen van het Expressence-collectief, waar Tanah Broadcast een van de, eh, manifestaties van is. Onder leiding van Karto ('an Indo-European with an Austronesian heritage') waagt de groep zich aan Afrikaanse pop. En zeker in het klaterende snarenwerk hebben de liedjes de spirit van het continent. Het zijn de moeizame vocalen die de plaat terug naar het kikkerlandje trekken. Niet door de taal (de 'mobessies' zijn ruim voorradig) maar door de vlakke klank. Het klinkt allemaal nog wat aarzelend, het swingt niet genoeg. Het wreekt zich dat de wat zompige productie niet uit de speakers spettert. Gelukkig zijn er langzamere, van zichzelf al wat duistere nummers, waarin bijvoorbeeld een trompet een Europees accent legt. Zo zorgen aan Sean Bergin herinnerende liedjes als “Crimson” en “Par/Cadam” voor een aardig middenstuk van het album. Daar treffen we ook het hoogtepunt. “Façade” begint met een hippie-achtig akoestisch gitaarlijntje dat ik Rodriguez (bekend van de documentaire Searching For Sugar Man) wel hoor spelen. Dán passen de vocalen. De Afrikaanse elementen vormen er een geslaagde versiering.
mij=Eigen beheer
4 reacties