Trixie Whitley bracht eerder al de EP The Engine uit, waarna haar aspiraties als solo artiest even op een zijspoor zette om met Black Dub (de band van topproducer Daniel Lanois ) een gelijknamig album uit te brengen en te toeren. Maar nu is daar dus Fourth Corner. Haar eerst volwaardige album opgenomen met toetsenist en rechterhand Thomas Bartlett (o.a. bekend als producer van Glen Hansard, Antony and the Johnsons, Grizzly Bear and the National). En wat Trixie met deze plaat doet is even eigenzinnig als eigentijds. Haar muziek is geworteld in vintage soul, R&B, blues, and rock maar klinkt nergens gedateerd en haar soulvolle vocalen worden vaak slechts ondersteund door een onorthodoxe instrumentatie zoals in het nummer “I Need Your Love” dat volledig gebaseerd is op het ritme van een analoge drumcomputer en een gitaarriff. Voor debutante Whitley is dit album een ‘zoektocht’ en dat leidt niet alleen tot een verrassende instrumentaties, maar zoals titelsong Fourth Corner (een verwijzing naar het Four Corners monument op de grens van Arizona, Colorado, New Mexico en Utah) illustreert, ook tot een ‘spirituele’ thuiskomst waarin ze haar afkomst en haar nomadische bestaan als dochter van een Amerikaanse vader (bluesman Chris Whitley) en een Belgische moeder, omhelst. De vaak onorthodoxe instrumentatie en ‘spirituele’ teksten maken van Fourth Corner een avontuurlijk album. Maar misschien nog wel belangrijker; ga Trixie live zien want als ze en ding bewijst met Fourth Corner is het dat het een verzameling songs is die vraagt om live uitgevoerd te worden. En hoe mooi dat kan zijn liet ze al eens zien in o.a. Mezz en Paradiso eerder dit jaar.
mij=101
4 reacties