De derde schijf van het Australische Deez Nuts is er een van hoge ranking. Frontman JJ Peters heeft zijn activiteiten in I Killed The Prom Queen compleet laten varen, ten faveure van het metalcore/rapcore-gezelschap Deez Nuts (dat zichzelf naar een Dr. Dre-song vernoemde). Precies op het juiste moment. Want in Amerika, Engeland en zeker in Australië is een opleving van het genre voelbaar. Het is wachten op grootschalige reünie-toernees van Body Count en Biohazard. Tot die tijd zie je kwalitatieve alternatieven voor Madball en Ryker’s als paddenstoelen uit de grond schieten. In vergelijking tot de voorganger This One’s For You is Bout It veel simpeler en rechtlijniger van aard. En daarmee stukken doeltreffender. De raps en riffs wisselen elkaar in moordend tempo af. Zonder oeverloos gegrunt en rare fratsen die niemand ooit begreep maar perfect in het modieuze emo- of screamogenre pasten. Mede door de kristalheldere productie valt alles prima te behapstukken en is Deez Nuts klaar om hoge ogen te gooien als festivalband. Natuurlijk, visueel is het natuurlijk een zootje ongeregeld. Volwassen boze kerels met petjes, bandana’s en oversized shorts kunnen eigenlijk echt niet meer volgens de modepolitie. Maar ja, da’s het genre. En laat hen toch, zo zijn ze van de straat, blijft het energiek en razend vermakelijk. De staccato-riffs missen hun uitwerking niet. Zeker niet in “Band Of Brothers” waarop overduidelijk Sam Carter van Architects is te horen. Luister ook eens naar “Streets Are Watching” en verbaas je over de haast Rocky George-achtige gitaarpartij. Hoe simpel de plaat en het genre ook zijn, het werkt. En dan ben ik de eerste die pleit voor tomeloze energie op schijf ten koste van de zoveelste neuzelige singer-songwriter met zijn wijverige gevoelens.
mij=Century Media Records
4 reacties