Er schijnt onder elektronische muzikanten een soort ‘backlash’ aan de gang te zijn tegen de computer. Het gaat allemaal veel te makkelijk. We zouden moeten terugkeren naar het echte handwerk van soldeerbouten en analoge synthesizer-bakken. Vreemd eigenlijk, want wat is er nu méér techno dan je laptop aanzwengelen, één keer klikken, en naar huis gaan met vijftig splinternieuwe minuten muziek. Mensen overbodig. Daarvoor zijn die robots van Kraftwerk toch uitgevonden!? Op het fraai verpakte Selected Studies Vol. 1 laten Lloyd Cole (ja die van de Commotions) en de prehistorische krautrocker Hans-Joachim Roedelius beide vormen van elektronica op elkaar botsen. Dat levert een bijzonder album op, vol van nostalgie. Soms werkt het geweldig, soms totaal niet. De flauwige opener “Pastoral” is bijvoorbeeld net IDM uit begin jaren ’00. In dit genre ook alweer een eeuwigheid geleden. Het daaropvolgende “Selbsportrait-Reich” had op de soundtrack van het klassieke Megadrive-computerspelletje Ecco The Dolphin kunnen staan. Aan de basis van de plaat staan echter geluiden van synths die nog kunnen smelten. En die tracks mogen er wezen. (Zou Jon Hopkins dan toch gelijk hebben?) In de malle science-fiction komedie Dark Star zit een astronaut nagenoeg de hele film op het dak van zijn spaceship naar de sterren te staren. Tien tegen één dat hij zachtjes het gecombineerde hoogtepunt “Virginie L/Lullerby” voor zich uit neuriede. Hemels.
mij=Bureau B/Sonic Rendezvous
4 reacties