En ineens was daar Skrillex’ eerste album, zonder veel hype. De cd lag vorige week praktisch tegelijk in de winkel met de aankondiging van de albumstream en de game-app. Beetje merkwaardig voor een artiest die praktisch dankzij het internet groot is geworden en wiens EP’s ik lange tijd moest bestellen om eraan te komen. Het verhaal van Skrillex is met Recess in principe rond: als je zijn muziek cool vindt kende je hem hopelijk al, en als je hem nu pas cool gaat vinden zul je ontdekken dat-ie eigenlijk beter was vóór Recess. Een beetje wat zijn vrienden van Noisia momenteel ook overkomt met hun project I Am Legion, zeg maar. Dit Skrillex-album staat namelijk van voor tot achter vol met samenwerkingen. Het is zelfs niet instant herkenbaar als Skrillex, zoals dat voor “Bangarang” nog wel gold. De man die de ooit beledigend bedoelde naam brostep tot geuzennaam en genre verhief, en die de afgelopen jaren door de halve EDM-scene is nageaapt, laat zijn meest herkenbare en extreme geluid grotendeels achter zich. Wat ervoor terugkomt zijn hiphopbeats en raps. Echt, die platvloerse tracks met Chance the Rapper (“Do you wanna fuck?”) en Diplo (“Dirty Vibe”), het zijn voor mij de dieptepunten van deze plaat. Liefhebbers van Major Lazer moeten het zeker checken, en het zal wel weer flink scoren in Amerika en op het Diplo-gezinde Lowlands; geef mijn portie maar aan Fikkie. Het album van pakweg Dizelkraft is beduidend harder, en de plaat van Designer Drugs die ook vorige week verscheen beduidend leuker. Mijn beste moment op deze nieuwe Skrillex is “Ragga Bomb”, een soort raggatrack dat hij nog niet eerder gemaakt had. En de paar typische brostep-nummers blijven top: “All Is Fair In Love And Brostep”, “Try It Out” en “Ease of Mind”, dat wel halverwege een flinke rust pakt. Wat voor Skrillex pleit is dat-ie zich weer eens vernieuwt. “Fuck That” is prettige wobwob, “Fire Away” bevat minimal-geluidjes en het mellow “Doompy Poomp” verwacht je eerder op een plaat van C-Mon & Kypski. En hij mag blijven vernieuwen, want volgens zijn tourschema dat het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone ingezien heeft, zit-ie volgeboekt tot eind 2015.
mij=Big Beat / Atlantic / Warner
Er waart momenteel een Skrillex-verzamelaar genaamd “Head Splitter” rond over de torrents, maar die is volgens mij wederom niet officieel.
Wel officieel is deze Ask Me Everything op reddit:
http://www.reddit.com/r/Music/comments/1ztuxf/hi_my_name_is_skrillex_ama/
Er waart momenteel een Skrillex-verzamelaar genaamd “Head Splitter” rond over de torrents, maar die is volgens mij wederom niet officieel.
Wel officieel is deze Ask Me Everything op reddit:
http://www.reddit.com/r/Music/comments/1ztuxf/hi_my_name_is_skrillex_ama/
Video bij “Try It Out” slaat nergens op. Wat willekeurige Wes Anderson-attributen bij elkaar geraapt zonder logica.
https://www.youtube.com/watch?v=ulHB2mNlovg
Voor wie boksen en pistolen cool vindt, is er nu een Midden-Oosten-georiënteerde gaapclip bij “Fuck That”:
https://www.youtube.com/watch?v=Ka7wBGFSuSE
(Wie de nieuwste clip van Mr Oizo toevallig ook net gezien heeft kan dit echter onmogelijk serieus nemen… http://vimeo.com/112974995 )
Ik snap ein-de-lijk de grap van de artiestennaam Jack Ü (het project van Skrillex met Diplo): je moet het lezen als een smiley…
https://thump.vice.com/en_us/article/we-analyzed-the-subliminal-messages-in-justin-bieber-and-jack-s-new-video
Ik vond hun album overigens echt stomvervelend.