Laat ik mijn monocle en hoge hoed even opzetten: maar natúúrlijk is de plotseling officieel via Bittorrent verschenen soloplaat van Radiohead-zanger Thom Yorke een interessante plaat! “The Mother Lode” en ballad “Interference” hebben prachtige melodielijnen en zijn futuristisch. Met recht modern. Het is toch supergaaf, al die combinaties van mooie zang met drumcomputerritmes? Een passend vervolg op The Eraser. En missen we die extra funky baslijntjes van Flea in Atoms for Peace hier nu echt? Nee toch?
Goed. Dan zet ik nu koptelefoon en Radiohead-snob-hoed weer even af. Zet Tomorrow’s Modern Boxes eens op grote boxen op. Probeer eens voor de gein eens in je huis te dansen op “There Is No Ice (For My Drink)”. Of op “The Mother Lode”.
En? Saai he? Het begint nog prima, maar er verandert gewoon te weinig. Dat was bij “Ingenue” toch echt nog niet zo. Enkel de gratis single “A Brain In A Bottle” is dansgewijs wel te doen, maar dat is nou net weer geen nummer dat uitnodigt om veel vaker te luisteren. The Guardian schrijft dat de onuitstaanbare, beatloze soundscape “Pink Section” qua stijl op een Hyperdub-compilatie zou passen. Het verschil is echter dat op zo’n compilatie artiesten als Darkstar, Dean Blunt, Walton en Burial je naar de sfeer van een bepaalde omgeving laten reizen, en dat Yorke vooral psychedelisch in zijn studio blijft hangen. Dit soort muziek was juist de reden dat ik als Radiohead-fan de bijna 100 MB grote Polyfauna-app weer van mijn smartphone heb gedonderd. Yorke kan veel beter en innovatiever dan dit soort B-kantjes. Gelukkig heeft-ie ook een band.
mij=Bittorrent Bundle
Toch blij dat Humo me hardhoofdig noemt. http://www.humo.be/cd-reviews/304093/thom-yorke-tomorrows-modern-boxes
Al een miljoen keer verkocht in 6 dagen. Kassa!
http://consequenceofsound.net/2014/10/thom-yorkes-new-solo-album-sells-one-million-copies-in-six-days/
Enola vindt recensies na één dag beledigend voor journalisten en artiesten en deelt vervolgens een net zo mager 7,5je uit. Tja. Toch grappig dat wannéér we een keer vroeg zijn er meteen zoveel gelazer over komt. De geschiedenis gaat ons vanzelf leren wie er gelijk heeft.
http://enola.be/muziek/albums/24287:thom-yorke-tomorrows-modern-boxes
Ik vind recensies na één dag ook niet kunnen. Maar zo’n journalist moet toch gewoon de ballen hebben het te weigeren?
Voor deze recensie heb ik 2 aparte dagdelen de tijd genomen, en in tegenstelling tot bijvoorbeeld Syro vind ik dat je een plaat als deze dan echt wel doorgrond hebt.
Zelf vind ik dat je een plaat moet laten bezinken. Dat lukt m.i. niet in een dag.
Dat verschilt enorm per plaat. Ik heb over The Eraser en Atoms for Peace vrij lang gedaan.
Naja, daar denken we dan verschillend over. Dat mag. 🙂
Fact is nóg later met zijn recensie, maar maakt wel een paar relevante punten over de playlists die Thom publiceert op http://www.radiohead.com/deadairspace/ en zijn keuze voor BitTorrent.
http://www.factmag.com/2014/10/17/thom-yorke-tomorrows-modern-boxes-review/
In de nieuwe OOR recenseert Spinvis deze plaat erg fraai. “Die wiebelige piano ken ik, dat is de Speakerphone-plugin. De Instagram van de audio”
(De rest van het blad is overigens gewijd aan de vinylhype en beurzen. Leuk leesvoer maar voor downloaders niet relevant)
Dus met andere woorden, tijd om weer eens een muziekkrant oor aan te schaffen!
Wil je nog meeeeeeeeer ontuitstaanbare Thom Yorke-ambient? Komt dat even goed uit http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/thom-yorke-has-written-a-song-that-is-18-days-long-10275785.html
Privénieuws over Thom Yorke: hij gaat scheiden. Je mag het natuurlijk niet hardop zeggen, maar vaak levert leed daarna mooie muziek op. Ik ben benieuwd…
http://www.nme.com/news/thom-yorke/87598
“Villain”, een vaag solostuk van 8 minuten met een kinderkoor voor tijdens een modeshow.
https://www.youtube.com/watch?v=08vYbU9U94k