Ze maakten er wat moois van bij het schatgraverslabel Analog Africa. Een gelimiteerde LP (1500 exemplaren) met een gezeefdrukte hoes in jaren zestig-stijl waarop alle opnames verzameld zijn die Amara Touré maakte tussen 1973 en 1980. Op kant A vinden we de singles verzameld: zes lange tracks. Op kant B staat de LP die Amara Touré in 1980 maakte met L’Orchestre Massako. Twee van die singletracks heten respectievelijk “Lamento Cubano” en “Cuando Llegare”. Andere nummers heten bijvoorbeeld “N’Nijo” of “N’ga Digne M’be “. Inderdaad, Spaans en West-Afrikaans. Senegal maakte in de jaren veertig en vijftig kennis met Cubaanse muziek dankzij de zeelui die West-Afrika bezochten. In clubs smolten Latijns-Amerikaanse en West-Afrikaanse stijlen samen. Eén van de muzikanten die in de jaren zestig deze mengvorm omarmden was Amara Touré. De opwindende nachtclubmuziek die daaruit voortvloeide horen we hier terug. Maar wat het meest opvalt, zeker op de drie singles van kant A, is het spetterende gitaarwerk. In kringen van liefhebbers van West-Afrikaanse muziek geldt Touré als een fenomeen. De plaat die hij maakte met L’Orchestre Massako – en die hier als kant B te horen is – geldt als misschien wel zijn belangrijkste werk.
mij=Analog Africa / ClearSpot