Het was ergens in een veel te kleine tent op het gratis Hof Festival 2013, dat een dj de hele nacht alleen maar electroswing draaide en dat ik voor het eerst echt kennismaakte met de Franse zevenkoppige groep Caravan Palace. Hun single “Jolie Coquine” uit 2008 kende ik al van een verzamelaar, maar “Suzy” bleek nog veel beter en ook op hun tweede plaat Panic uit 2012 stond ontzettend veel dansbaars waar ik als dj vaak op heb teruggegrepen. Eigenlijk is het raar dat Caravan Palace niet dezelfde staat van dienst heeft als Parov Stelar, dat in Nederland talloze zalen uitverkoopt. Caravan Palaces nieuwe derde plaat <I°_°I> (ook wel gespeld als Robots en The Icon) is voor mij dan ook verplicht dj-huiswerk. Track 1, “Lone Digger”, is de heerlijke maar wel wat voorspelbare hitsingle. “Tattoos” mag ook in de dj-map, en “Russian” begint alsof het van de Basement Jaxx is, om halverwege heerlijk daaruit los te breken. De rest van het album is nogal anders. Niet direct floorfillers, maar wel lekker. Een beetje C-Mon & Kypski-achtig. Tijdens “Wonda” merk ik dat ik ongemerkt met m’n vingers op tafel zit mee te kloppen. Ook neemt Caravan Palace bewust en stijlvol tempo terug. In “Midnight” bijvoorbeeld. Lekker traag, en “Aftermath” is echt mooi. Langzaam verandert mijn werkkamer een beetje in een morsige koffielounge anno 1920, en dat is opvallend aangenaam!
mij=Wagram
Vice doet een Geenstijltje en laat een hiphopfan over electroswing ranten zonder één goede band te noemen. Ach ja…
https://thump.vice.com/en_us/article/electro-swing-is-the-worst-genre-of-music-in-the-world-ever
Electroswingfans boos. Pak de nootjes en chips er maar bij: https://www.facebook.com/jamieberrymusic/posts/1214640655216803